Ongelooflijk veel tijd en geld is er inmiddels gestoken in de ontwikkeling van de N279 en de aansluiting met Veghel. Nu blijkt dat de ruimtelijke onderbouwing (het plan was té flexibel) en de verkeersprognoses niet voldeden. Het plan moet helemaal over zegt de Raad van State.
Volgens PvdA Meierijstad liggen er daardoor echter kansen om nu écht te kijken naar slimme en leefbare oplossingen voor de verkeersdoorstroming bij Veghel. Slimme en leefbare oplossingen die eigenlijk ruim 10 jaar geleden al bedacht waren. Namelijk: een route onder de grond!
Flessenhals Veghel
Al een aantal jaren rijden we soepel van Veghel naar ’s-Hertogenbosch en andersom. Vaak iets te hard, want de prettige weg nodigt uit om sneller dan de 80 km/u te gaan rijden.
De route naar Helmond is zover nog niet. Daar liggen veel uitdagingen rondom dorpen en natuur. En ook de flessenhals door Veghel maakt het er niet makkelijk op hier snel een snelle weg neer te leggen. De route tussen de N279, de A50 en het industrieterrein (vooral via de Rembrandtlaan en de Taylorbrug/Corridor), is nu al een dramatische situatie. En met de groei van de industrie en het aantal bedrijven, wordt dat alleen maar erger met de vrachtwagens en containers die daar overheen denderen. Dat moet anders!
Leefbaarheid op de lange termijn
Voor de weg door Veghel moet dus, los van de ontwikkeling van de N279, écht een oplossing voor de lange termijn komen. En niet die idiote korte haak in de Rembrandtlaan.
Destijds is al een ovotonde geopperd, zoals de prachtige en soepele rotondes boven de N279 tussen ’s-Hertogenbosch en Veghel. Bij Veghel kan dat echter niet zo maar, omdat het heel veel geluidsoverlast veroorzaakt (het geluid draagt op dat niveau heel ver) en de industrie en bebouwing rondom het kanaal een dergelijke constructie eigenlijk onmogelijk maken.
Dus wat dan?
Tunnel
Rond 2010 heeft de fractie van Hart voor Veghel al een verkenning gedaan naar de ondertunneling van het kanaal bij Veghel. Een weliswaar wat duurdere maar zeker haalbare optie die voor de lange termijn écht een oplossing kan bieden voor het vele verkeer. Het zou veel overlast wegnemen en voorkomen en de luchtkwaliteit kan zelfs worden verbeterd door het wegvangen van fijnstof in de tunnel. De andere fracties en de provincie waren daar toen nog niet klaar voor of hadden er geen zin in. Tijden zijn echter veranderd.
En dat terwijl de verkenningen best goede perspectieven boden. Een tunnel graven onder het kanaal is technisch helemaal niet zo ingewikkeld, onder andere omdat de bodem bijvoorbeeld zacht genoeg is om te graven.
Onderzoeken
Nu we tijd hebben gekregen om ons weer te bezinnen op de situatie rondom de N279, wat houdt ons dan nog tegen om nu echt te gaan onderzoeken of een tunnel een serieuze en haalbare optie is? Hebben we het lef om voor een innovatieve oplossing te kiezen die verder gaat dan eventjes een weg verbreden?
Er zijn veel voorbeelden van knelpunten die via een tunnel zijn opgelost: de A2 door Maastricht, het station in Best en ook in Vught zijn ze bijna zover. Waarom dan niet in Meierijstad, bij een essentiële verkeersroute, een belangrijke verkeersader voor de ‘ruit om Eindhoven’?
Klaar voor!
De fractie van de PvdA (en na de verkiezingen PvdA-GroenLinks) gaat hiermee aan de slag nu de kans er is om écht een duurzame, acceptabele oplossing te vinden voor de N279, de bereikbaarheid van het industrieterrein en het gebied rondom de Rembrandtlaan. Hopelijk zijn de andere fracties en de provincie er nu wel klaar voor!
Stap 1 is vragen stellen aan het college over hun bereidheid hierover mee te denken.