Prachtig plan Petrus en Paulusschool Eerde….maar betaalbaar?

Door Sikko Oegema op 7 april 2020

De fractie van de PvdA staat voor goede voorzieningen in alle kernen van Meierijstad. De PvdA is ook voorstander van het behoud en waardevolle herbestemming van cultuurhistorisch erfgoed. Met de plannen voor de nieuwe school in Eerde slaan we twee vliegen in één klap. Uiteraard zitten er in de uitvoering nog wat risico’s in tijd en geld, zoals bij alle plannen die anders dan anders zijn. En ook zal niet iedereen in Eerde enthousiast zijn. Ons beeld is echter dat het draagvlak groot is. En ook wij staan er als PvdA vol achter.

Financiering een vraagstuk

Dus qua plan is wat ons betreft niks aan de hand. Qua financiering maken we ons wel zorgen. Los van de Corona-crisis hebben we als PvdA-fractie al vaker opmerkingen gemaakt. We hebben in Meierijstad grote ambities. Centrumplannen, zwembaden, scholen, omniparken etc. Allemaal plannen die prachtig zijn, maar heel veel geld kosten. En elke keer, omdat de plannen zo mooi zijn, stemmen we er – soms schoorvoetend – mee in. Net als (grotendeels) de rest van de raad overigens. Echter, onze begroting en de algemene reserves zijn niet oneindig. Ergens liggen er grenzen. En nu met de Corona-crisis, waar het college alles op alles zet om de maatschappelijke voorzieningen en de bedrijvigheid in Meierijstad draaiende te houden, nu en ná de crisis, moeten er ineens urgente maatregelen genomen worden die veel, erg veel geld gaan kosten. Ook dat heeft consequenties voor onze financiële situatie als gemeente.

Mogelijk pijnlijke afwegingen

Wat dat betekent voor al die plannen, inclusief de nieuwe school in Eerde? Wij kunnen het nog niet zeggen. Maar het is wel belangrijk dat we een beeld hebben van wat er financieel op ons afkomt, zodat de raad daar een weloverwogen afweging in kan maken.

Vergelijk het maar eens met de situatie in huiselijke kring op dit moment. Onzekerheid over baan, bedrijf en gezondheid. Plannen voor verbouwingen, vakanties en het investeren in je bedrijf. Zet je dat op een laag pitje, ga je toch risico nemen? Voor dezelfde vragen staat de gemeenteraad.

We kunnen op dit moment de consequenties van besluiten namelijk niet allemaal overzien. Dat worden dus waanzinnig moeilijke afwegingen, pijnlijke afwegingen. Iets waar de gemeenteraad samen mee aan de slag moet, in gemeenschappelijkheid. Want dit zijn bijzondere omstandigheden die alles en iedereen in Meierijstad raken.

De link naar de plannen vind je hier  , agendapunt 5.

Sikko Oegema

Sikko Oegema is woonachtig in Schijndel en Lid van het Algemeen Bestuur Waterschap Aa En Maas namens de PvdA Meierijstad.

Meer over Sikko Oegema