PvdA Meierijstad wil verhoging minimumloon

Door Henk Engelmoer op 30 oktober 2020

De PvdA-fractie in Meierijstad zal tijdens de komende raadsvergadering van 5 november een motie indienen over de verhoging van het minimumloon van €10 naar € 14.

In de motie vraagt de fractie bij monde van woordvoerder Arie de Zwart aan het college om bij de landelijke regering aan te dringen het minimumloon te verhogen naar € 14 per uur. Verder wil de fractie dat het college er voor gaat zorgen dat alle medewerkers die in dienst zijn van de gemeente Meierijstad, minimaal € 14 per uur gaan verdienen en dat de gemeente over de noodzaak van een dergelijk minimumloon gesprekken aangaat met bedrijven en instellingen die voor of in opdracht van de gemeente Meierijstad werken.

De fractie voert een reeks van argumenten aan voor de verhoging van het minimumloon. Zo signaleert ze dat de gemeente ‘een zorgplicht heeft voor alle inwoners van Meierijstad’ en dat het zo ‘de sociale problematiek binnen onze gemeente ten dele kan verlichten’.

Daarbij constateert de fractie onder meer dat Nederland één van de rijkste landen van de wereld is, maar dat een grote groep, waaronder ook veel inwoners van Meierijstad, daarvan niet in redelijke mate meeprofiteren. Zo is berekend dat ‘iemand met een minimumloon hier nu 20% minder kan betalen dan 40 jaar geleden’. Verder constateert de fractie dat ‘ons minimumloon lager is dan de Europese norm van 60 % van het gemiddelde inkomen’.

De fractie voelt zich bepaald geen roepende in de woestijn: ‘Steeds meer economen en maatschappelijke organisaties zien de voordelen van een verhoging van het minimumloon en de daaraan gekoppelde uitkeringen.’

Henk Engelmoer

Henk Engelmoer is bestuurslid van de PvdA in Meierijstad en als zodanig verantwoordelijk voor communicatie en mediabeleid

Meer over Henk Engelmoer