PvdA Noord-Oost Brabant op zoek naar nieuwe impulsen

Door Henk Engelmoer op 28 januari 2019

* Deelnemers aan de werkgroep over bestuurlijke samenwerking

Op initiatief van de PvdA-wethouder in Meierijstad Menno Roozendaal kwamen zo’n veertig partijleden uit vrijwel alle PvdA-afdelingen in Noord-Oost Brabant zaterdag 26 januari bijeen in Het Spectrum in Schijndel. Doel van de bijeenkomst: samen proberen de PvdA sterker te maken, in de eerste plaats door elkaar beter te leren kennen, in de tweede plaats door een aantal inhoudelijke thema’s te verkennen.

Naast diverse vertegenwoordigers van de afdelingen waren ook een aantal Statenleden en provinciale bestuursleden aanwezig. Onder hen de  gedeputeerde Erik van Merrienboer, de burgemeester van Bernheze Marieke Moorman, de Brabantse PvdA-voorzitter Greet Buter en (aspirant) statenleden als Martijn de Kort uit Vught en Ehssane Gounou uit Oss.

Dagvoorzitter is de Veghelse oud-wethouder Riny van Rinsum die begint met het uitspreken van zijn zorgen over de vertegenwoordiging van de PvdA in de lokale besturen. “Het aantal zetels in de diverse gemeenteraden in deze regio is beperkt, om nog maar te zwijgen over het aantal wethouders”, zo zegt hij.

Veel intensiever samenwerken op regionaal niveau moet op termijn tot meer succes leiden en Van Rinsum weet wel een aantal thema’s: bedrijventerreinen, woningbouw, Agrifood Capital, WMO, GGD, Regionale energiestrategie, jeugdzorg, arbeidsmarkt….

* Gewestelijk voorzitter Greet Buter, naast haar dagvoorzitter Riny van Rinsum

Meer impact

Gedeputeerde Van Merrienboer constateert in een korte bijdrage een verandering in de houding van de kiezer. “Een paar jaar terug oordeelde de kiezer vooral negatief zodra ze van de PvdA hoorden. Dat is weg. Wat ik nog wel zie, is dat de kiezer nog allerlei redenen heeft (nog) niet op de PvdA te stemmen. Daar moeten we wat aan doen. Wij zullen weer verbinding moeten maken.”

Waarna hij constateert dat de PvdA bestuurlijk vaak meer impact heeft dan dat ze op grond van het aantal zetels in de raad mag verwachten. “We zijn nog altijd een goede bestuurderspartij en dat moeten we veel meer benadrukken door het te hebben over al die zaken die juist wij daadwerkelijk hebben binnengehaald.”

Workshops

Na de centrale opening gaan de aanwezigen uiteen in vier workshops: Sociaal Domein onder voorzitterschap van Menno Roozendaal, Wonen met als begeleider Erik van Merrienboer, Duurzaamheid met Marieke Moorman en Energieke en progressieve afdelingsbesturen met Martijn de Kort.

Behept met slechts één hoofd en twee handen is het onmogelijk om van al de vier groepen een kort verslag weer te geven. Met een coördinerende rol voor het hoofd, zit de eerste hand aan bij het bestuurlijke overleg. Na een korte probleemstelling, “het is steeds moeilijker de afdelingen te mobiliseren”, komt daar al heel snel de daadkracht: “laten we vooral dingen doen, niet bang zijn, laten we zoeken naar waar we elkaar kunnen helpen, waar we kennis en ervaring kunnen delen.”

Veel tijd kost het niet die gezamenlijke noemer te vinden: educatie (waar het project ‘So you want to be a politician’ direct inzetbaar is), communicatie/kennis delen en elkaar informeren dan wel aan elkaars activiteiten meedoen.

* Hier gaat het over wonen

Duurzaamheid

De andere hand doet mee de werkgroep duurzaamheid. Eerst gaat het over het waterschap: opvallend veel deelnemers aan deze werkgroep staan op de PvdA-lijst voor die verkiezingen. Daarna gaat het vooral over het beperken van CO2-uitstoot op regionaal niveau. Dat dit meer is dan alleen een kreet blijkt uit inmiddels gerealiseerd beleid op het gebied van verduurzaming bij sportclubs en maatschappelijk vastgoed.

Waar zich bij dit alles nog wel een probleempje voordoet, want uit recent onderzoek blijkt dat veel mensen best wel een bijdrage wil leveren aan een beter milieu, wel veel moeite hebben met het betalen daarvoor en nog meer moeite hebben met minder prettige effecten van nieuwe manieren van energie-opwekking.

Aan het eind van de ochtend kan dagvoorzitter Van Rinsum concluderen dat de aanwezigen blij en trots mogen zijn met en op dit nieuw gestarte overleg. Hij kan enkele concrete resultaten noemen: er komen een aantal app-groepjes, waaronder één met als thema duurzaamheid; onder auspiciën van de afdeling Den Bosch komt er een dag(deel) over communicatie en informatie; er komt een lijst met email-adressen en de afdeling Meierijstad zorgt voor een volgende bijeenkomst in de tweede helft van dit jaar.

Het brengt PvdA-raadslid Arie de Zwart tot juichen: “Super, wat een positivisme, bedankt Menno.”

Hij heeft gelijk….