PvdA vraagt College over Rembrandtlaan

9 maart 2020

Het is al enige tijd stil rond de Veghelse Rembrandtlaan, te stil volgens de raadsfractie van de PvdA in de gemeente Meierijstad. Vandaar dat ze het College van Burgemeester en Wethouders gevraagd hebben meer duidelijkheid te verschaffen.

Arie de Zwart

In een toelichting schrijft de fractie: “De fractie van de PvdA in Meierijstad maakt zich ernstig zorgen over het bestemmingsplan Rembrandtlaan. Nadat het college door de Raad van State is teruggefloten, blijft het vrij stil rondom dit dossier. Gezien de grote sociale-, economische- en financiële belangen die er spelen is de PvdA van mening dat de gemeenteraad frequent en met vaste regelmaat op de hoogte moet worden gehouden over de ontwikkelingen betreffende dit dossier. Graag vernemen wij of u hiertoe bereid bent en met welke frequentie?”

Taylorbrug
PvdA-gemeenteraadslid Arie de Zwart weet dat de eerste schetsen voor de Rembrandt-boulevard rond de eeuwwisseling zijn gepresenteerd aan de commissie Ruimtelijke Ordening van de toenmalige gemeente Veghel. Destijds gaf de PvdA-fractie al aan dat realisatie van deze plannen enkel mogelijk zouden zijn wanneer de verkeersintensiteit over de Taylorbrug drastisch teruggebracht zou worden.
Inmiddels ziet hij de verkeersintensiteit alleen maar toenemen en verwacht de komende jaren alleen maar meer drukte, gezien de ambities van de ondernemers en de gemeente Meierijstad. Daarom wil de Zwart weten wat het College van B&W van plan is te doen om de verkeersintensiteit over de Taylorbrug terug te dringen.
De PvdA’er constateert daarnaast dat actuele cijfers ontbreken. Vandaar dat hij ook vraagt om “recente en correcte cijfers betreffende de verkeersintensiteit”, om daaraan toe te voegen dat “indien deze niet beschikbaar op korte termijn initiatieven te ontwikkelen, waardoor deze alsnog beschikbaar komen.”

De haak
Vervolgens staat de fractie stil bij ‘de haak’: “Gebleken is dat de ‘korte haak’ op nogal wat weerstand stuit, waardoor de hele procedure opnieuw doorlopen moet worden.” De PvdA wil graag weten of het College nog alternatieven onderzoekt en zo ja, welke?
Aanvullend daarop wil de Zwart namens de fractie weten of er overleg is met partijen die direct betrokken zijn bij de ontwikkelingen in deze. Ook vraagt hij om welke partijen het gaat en hoe deze overleggen verlopen.

De Dubbelen
Tot slot constateert de fractie dat het bestemmingsplan Rembrandtlaan loopt tot aan de Aa-brug. Volgens de PvdA is de verkeersproblematiek binnen dit gebied onlosmakelijk verbonden met de verkeersader die loopt vanaf industrieterrein De Dubbelen tot aan de aansluiting A50 Veghel-Noord. Zo het gemeentebestuur deze zienswijze deelt, wil de fractie graag weten op welke wijze het College dit gaat meenemen in de planvorming. En zo het gemeentebestuur daar anders over denkt, willen ze daarvan graag de reden vernemen.