Sikko en zijn overpeinzingen bij de begroting van 2020

Door Sikko Oegema op 30 oktober 2019

Sikko Oegema tijdens de verkiezingscampagne voor het Europese Parlement

Deze week spreekt de gemeenteraad van Meierijstad over de begroting van 2020. Dat gebeurt in commissieverband. Ook PvdA-fractievoorzitter Sikko Oegema voerde het woord. Hier integraal zijn bijdrage:

Voorzitter,

De programmabegroting 2020 laat een evenwichtig beeld zien, er worden naar het idee van de PvdA geen onverantwoorde financiële keuzes gemaakt, we blijven binnen de door ons opgelegde normen. De PvdA wil dan ook de wethouder financiën en het hele college feliciteren met deze begroting.

Leesbaarheid
We willen ook dat de begroting begrepen wordt en dat gemeentelijke stukken toegankelijk zijn voor meer mensen, als onderdeel van ons streven de gemeente dicht bij de inwoner te brengen.
Daarom goed dat er in dit jaar aandacht besteed wordt aan trainingen klare taal en ook dat dit thema in 2020 aandacht blijft krijgen.

Participatie
Participatie blijft ook voor komende periode een groot aandachtspunt, het betrekken van burgers bij de gemeente en andersom blijft een lastig proces waarbij iedere keer vooraf goed gecommuniceerd dient te worden wat er met de ideeën vanuit de burgers of wijkverenigingen gedaan wordt en hoe dit gecommuniceerd wordt.
Een mooi voorbeeld was een mailtje vorige week, gericht aan Johan van Gerwen en aan de andere fractievoorzitters van wijkbewoners in Schijndel die naar het boomcafé geweest waren. Een mooie boom opgezet over de bomen in hun wijk. Enkele suggesties zijn overgenomen door de gemeente en uitgevoerd, over de andere suggesties tasten ze in het duister en dit leidt tot irritatie en wantrouwen! Een mooi initiatief lijkt daardoor averechts te gaan werken. Verwachtingsmanagement in klare taal: vertel wat burgers van de gemeente mogen verwachten op het moment dat ze actief mee gaan denken en doen. En ga vooral serieus om met de input die is verkregen. Maak het geen momentopname, maar maak het écht onderdeel van het totale proces.

Gastvrij
PvdA vindt het belangrijk dat burgers, maar ook mensen die tijdelijk in Meierijstad verblijven, gastvrijheid ervaren, zich veilig en welkom voelen. We willen immers Meierijstad positief op de kaart zetten.
Dat geld wat PvdA betreft voor bezoekers aan winkelcentra, voor toeristen, maar óók voor buitenlandse chauffeurs die in onze gemeente overnachten. Daarom stond de PvdA ook positief tegenover het voorstel om een parkeerplaats te realiseren voor buitenlandse chauffeurs. Zo snel het voorstel door het college werd gelanceerd, zo snel lijkt het idee ook weer verdwenen. Nu ligt er een begroting en hadden de euro’s die nodig waren voor de parkeerplaats geregeld kunnen worden en wég blijkt het voorstel. Ineens niet meer nodig! Bijzonder. Wat ons betreft een gemiste kans om ook voor deze doelgroep sociaal beleid te voeren door fatsoenlijke overnachtingsplaatsen te bieden met was- en toiletgelegenheid en wellicht ook gezelligheid.
Goed dat het college nu wel nadere verkenningen uitvoert, PvdA hecht er aan dat ook deze indirecte werknemers van onze bedrijvige gemeente kwaliteit van leven hebben.

Bereikbaarheid
We bouwen aan Meierijstad, we doen ons best het een aantrekkelijke vestigingsplaats voor bedrijven te laten zijn, we proberen daarmee werknemers aan te trekken, laten we ons dan ook realiseren dat deze medewerkers moeten kunnen wonen. Kan dat niet in Meierijstad dan zullen ze veelal via de A50 de gemeente binnenkomen, met als gevolg een dichtslibbend verkeersnetwerk. We zijn apetrots op bijvoorbeeld Vanderlande, maar het merendeel van haar werknemers woont buiten Meierijstad. We kunnen ze niet verleiden om in Meierijstad te komen wonen, zeker de starters niet omdat er geen woningen beschikbaar zijn.
In dat kader laten we de roep om ontsluiting door middel van een spoor ook niet verstommen. Ook in Den Haag is inmiddels interesse in het vraagstuk en is er oog voor de treinverbinding Eindhoven – Nijmegen.

Circulaire economie
PvdA streeft er naar dat ook de lokale overheid de circulaire economie stimuleert.
Onduidelijk blijft, onder programma ‘3 Economie’, ook na het stellen van schriftelijke vragen, wat we verstaan onder duurzame economie in relatie met gronduitgifte. Begrijpen we het goed dat beleid hiervoor nog ontwikkeld wordt?
Visieontwikkeling vindt plaats met ondernemersgroepen. De PvdA denk dat het te beperkt is om alleen met ondernemersgroepen hierover te spreken, dit raakt niet alleen ondernemersgroepen, dit raakt ook aan huisvesting en infrastructuur.
PvdA pleit voor het primaat te leggen bij gronduitgifte aan bedrijven die aantoonbaar scoren of zullen gaan scoren bij het aanjagen van de circulaire economie. Hoe denkt het college daar over?

Kwaliteitsmanager
Een zeer belangrijke taak van onze gemeente is om mensen die het tijdelijk of langdurig niet zelf redden, te ondersteunen. Dat is een van de indicatoren waar je de kwaliteit een samenleving op mag beoordelen. We hopen dan ook dat het instellen van een ‘Kwaliteitsmanager binnen het sociaal domein’ andere hulpverleners binnen de gemeente ontlast, waardoor we nog beter onze inwoners en gezinnen kunnen ondersteunen.

Energiebesparend sporten
Van de ‘revolverende investeringsbijdrage voor duurzaam en energiebesparend investeren voor sportaccommodaties’ wordt door verenigingen nog geen gebruik gemaakt, misschien moet het college de verenigingen daarover eens in klare taal inlichten wat de mogelijkheden zijn. En als er geen behoefte aan blijkt te zijn of het instrument sluit niet aan bij wat er nodig is, kunnen we het budget wat hiervoor is gereserveerd vrij maken voor andere zaken? Evalueren is belangrijk.

Voorzitter, de PvdA heeft een aantal punten uit de begroting gelicht, een aantal punten waar we aandacht voor vragen, een aantal punten waarvan we denken dat extra aandacht gewenst is.
Veel belangrijke aandachtsgebieden heb ik onbenoemd gelaten, gebieden waar vele miljoenen in worden uitgegeven. Niet minder belangrijk overigens, maar we kunnen nu eenmaal niet álles bespreken.

PvdA spreekt het vertrouwen uit in het college dat ze na vaststelling van deze begroting volgende week weer een jaar aan de slag kan om uitvoering te geven aan alle belangrijke taken van de gemeente Meierijstad.

Sikko Oegema

Sikko Oegema is woonachtig in Schijndel en Lid van het Algemeen Bestuur Waterschap Aa En Maas namens de PvdA Meierijstad.

Meer over Sikko Oegema