Sikko Oegema: “Een duivels dilemma”

Door Henk Engelmoer op 27 januari 2020

Het gemeentelijke rapport heet echt zo: ‘De toekomst van zon en wind in Meierijstad’. Alsof de politiek daar ook maar enige invloed op heeft. In dit geval dekt de titel dan ook de lading niet, het rapport gaat over de rol die deze klimaatverschijnselen kunnen spelen bij het gemeentelijke streven om in 2050 energie-neutraal te kunnen zijn. En dat is nog geen gemakkelijke opgave, zo blijkt onder meer uit de bijdrage van PvdA-fractieleider en woordvoerder op dit beleidsterrein: Sikko Oegema. Hij spreekt van een ‘duivels dilemma’.

Tijdens de beeldvormende avond die de gemeente aan dit thema wijdde, begon Oegema zijn bijdrage direct met het probleem: “Kiezen tussen ingrijpende landschappelijke gevolgen gericht op de duurzame energievoorziening en het opgeven van een mooi en vertrouwd landschap. Kiezen tussen groen en techniek, kiezen tussen individueel belang en collectief belang, kiezen tussen pompen of verzuipen. En het zijn geen keuzes die zich op korte termijn terug betalen. Het is kiezen voor een investering die negatieve gevolgen voor generaties na naar we hopen zal voorkomen. De wereld kansrijker achter laten dan dat we hem kregen met volop gebruik van minerale olie en aardgas als basis energievoorziening.”

Blij met voorkeur voor zonnepanelen

Vervolgens staat de PvdA’er stil bij de mogelijkheden die het genoemde rapport aanreikt. Hij toont zich verheugd met het feit dat het college een voorkeur heeft voor zonnepanelen op daken. Hij is zich er echter terdege van bewust dat dit maar een gedeeltelijke oplossing biedt. Ongeveer een derde deel van de huidige energiebehoefte is op deze manier op te wekken. Oegema: “Dat betekent enerzijds dat we fors moeten inzetten op vermindering van het gebruik van energie op alle fronten. Anderzijds betreft dat het opwekken van duurzame energie in plaats van fossiele grondstoffen. Voor Meierijstad liggen die mogelijkheden eigenlijk alleen in zonne-energie en windenergie. En dat zijn communicerende vaten: meer zonne-energie maakt minder windenergie nodig om onze ambities te halen en andersom.”

Drie hoofdprincipes

Hij onderschrijft vervolgens de drie hoofdprincipes die het college formuleert ten aanzien van zonnedaken: het landschap is leidend, meerwaarde is nodig en participatie vereist. Bij het laatste uitgangspunt maakt hij nog wel een kanttekening: “Het mag niet zo zijn dat kapitaalkrachtigen van elders opnieuw Brabant als wingewest gaan beheren. Daarom is lokale participatie van groot belang. Het is aan de gemeente om duidelijk afwegingskaders te formuleren. Het is aan initiatiefnemers om duidelijk het participatieproces in beeld te brengen. Het mag geen exercitie worden waarbij de voordelen verdeeld worden onder de rijken.”

Zonnepanelen langs de A50 ter hoogte van Veghel

Zoekgebieden

In het rapport formuleert het college vier zoekgebieden voor windmolenparken, inmiddels aanleiding voor veel commotie in de woonomgeving daarvan. Oegema: “Er zijn vier zoekgebieden aangewezen. Drie gebieden in open veld en bos en een in een natuurgebied. De drie eerstgenoemde zoekgebieden zijn echte zoekgebieden, gebieden waar gezocht kan worden, het zoekgebied Wijboschbroek is een strook waar op minimaal 50 meter verwijderd van het kanaal windmolens geplaatst zouden mogen worden. Wil je niet de molens midden in de natuur plaatsen dan is voorspelbaar waar ze wel moeten komen te staan. Naar alle waarschijnlijkheid zullen er verharde toegangswegen aangelegd moeten worden. De aanlegfase gaat veel natuur kosten en gedurende de exploitatie is de invloed op de natuur ook ongewis. We zijn ervan overtuigd dat het Wijboschbroek niet als zoekgebied gebruikt moet gaan worden.”

De PvdA organiseert op 30 januari een thema-avond over energietransitie in het Dorpshuis van Zijtaart aan de Pastoor Clercxstraat 50. De avond begint om 20.00 uur en de toegang is gratis. De bijeenkomst is bedoeld voor zowel leden als niet-leden.