Sluit Meierijstad aan bij de ‘coalition of the willing’?

Door Marcel Verhoeven op 12 juni 2020

In Griekse vluchtelingenkampen voltrekt zich een humanitaire ramp. Onder erbarmelijke omstandigheden leven daar mensen met nauwelijks perspectief op een menswaardige toekomst. Onder hen zo’n 5.000 kinderen die alleen, zonder ouders, moeten overleven. Griekenland vroeg Europese landen om hulp, maar zoals al jaren laat de eenheid en solidariteit op het continent te wensen over als het gaat over vluchtelingenproblematiek. Een aantal landen heeft gelukkig besloten kinderen op te vangen. De Nederlandse regering is dat niet van plan. Een groeiend aantal gemeenten, inmiddels meer dan 100, komt daar tegen in verweer in een zogenaamde ‘Coalition of the willing’. De PvdA wil dat de gemeente Meierijstad zich bij hen aansluit. Daarom dient zij samen met SP, D’66 en Hart een motie in tijdens de raadsvergadering van 25 juni.

Bijval en vragen
In de commissie Mens & Maatschappij van 11 juni lichtte PvdA commissielid Marcel Verhoeven nog eens duidelijk toe waarom die opvang geregeld moet worden. Hij kreeg bijval maar ook vragen van andere fracties. Zo vroeg de partij Lokaal zich af of er nagedacht was hoe die opvang dan georganiseerd zou worden in Nederland. En hoe het verder moest met die kinderen als ze 18 jaar worden. Lijst Blanco vroeg of het plan van de Nederlandse regering om in Griekenland een voogdijsysteem op te zetten volgens Nederlands model en daar dan aan mee te betalen niet beter was?

Acute situatie
Verhoeven legde uit dat er sprake is van een acute situatie die om actie en goede opvang vraagt. Langjarige trajecten en nieuwe systemen opbouwen zijn dan geen snelle oplossing, maar wel zaken waar je tegelijkertijd aan kan werken. En Nederland heeft ervaring in het bieden van goede opvang. Dus dat lukt ons land wel.

25 juni besluit: CDA heeft de sleutel
Op 25 juni zal blijken of de motie op een meerderheid kan rekenen. Of de Nederlandse regering daarna van mening gaat veranderen, is ook afwachten. Net als bij het Kinderpardon enkele jaren terug, is de opstelling van het CDA in Den Haag waarschijnlijk doorslaggevend. Lokaal in Meierijstad is dat waarschijnlijk ook zo voor deze motie.

[Afbeelding bij dit bericht is van Alexas_Fotos via Pixabay ]
Marcel Verhoeven

In het dagelijks leven is Marcel Verhoeven fysio- manueel  therapeut en geeft mede leiding aan een praktijk voor fysiotherapie  en een paramedisch centrum in Schijndel. Tevens is hij arbeidsfysiotherapeut en biedt met Topbedrijfszorg, ondersteuning aan bedrijven op het terrein Arbeid & Gezondheid.

Meer over Marcel Verhoeven