Gebiedsvisie Molenheide: de natuur het slachtoffer?

Door Sikko Oegema op 31 oktober 2020

Het college van Meierijstad heeft een gebiedsvisie (Bijlage 1 Gebiedsvisie Molenheide) opgesteld rond de Molenheide. Die gebiedsvisie heeft onder andere gevolgen voor het terrein van Paaspop, Resort De Molenheide en voor de natuur in dat gebied.

Bij een eerdere behandeling in de raadscommissie van september is op initiatief van fractievoorzitter Sikko Oegema de behandeling ervan doorgeschoven. Belangrijkste argument was dat de bewoners van De Molenheide zich onvoldoende betrokken voelden, maar vooral dat de PvdA het onaanvaardbaar vond dat de omwonenden niet zijn gehoord. Dat dit inderdaad een gemiste kans is geweest, blijkt uit de brief die er nu ligt, namens maar liefst 54 omwonenden uit het betreffende gebied. Onder andere Omroep Meierij berichtte hier al over.
De brief kunt u hier lezen: Brief_Raad_Natuurtheater.

Teleurgestelde omwonenden
Op de agenda van de raadsvergadering van 5 november staat de gebiedsvisie opnieuw, vrijwel ongewijzigd ten opzichte van de vorige versie. Uit een zestal telefoontjes heeft het college namelijk geconcludeerd dat de omwonenden gewoon konden instemmen met de visie die er lag. Echter, op vrijdagavond 30 oktober ontving de fractie een brief waarin 54 omwonenden aangeven enorm teleurgesteld te zijn.

De natuur is de dupe
De boodschap van de omwonenden is vooral dat de ‘stem van de natuur’ niet is gehoord. Het college wil de deur open zetten voor verdere ontwikkelingen en snoept dat af van de natuur in het gebied. Het college wil dit compenseren in Wijbosch, een bijzondere keuze.

Omwonenden zijn het er niet mee eens dat er meer gebied in beslag genomen wordt voor festivals. Zij stellen een duidelijke grens: tot de Vijverweg en niet verder! Ook zitten ze bepaald niet te wachten op een natuurtheater. Het blijft overigens ook voor de PvdA onduidelijk hoe dit natuurtheater überhaupt in de visie terecht is gekomen.

Amendement
Dit is een heel duidelijk signaal en PvdA Meierijstad kan dit onderschrijven, omdat het aansluit bij het standpunt dat de PvdA zich over het plan aan het vormen was. De PvdA zal daarom in de raad van 5 november de gebiedsvisie amenderen en wil daarmee gehoor geven aan de stem van de natuur en aan de stem van omwonenden.

Sceptisch
De PvdA is overigens ook sceptisch over andere onderdelen van het plan. Met name aan de haalbaarheid van een levensvatbaar recreatiepark, als de permanente bewoning op het park verdwijnt, twijfelt de PvdA. Ten slotte wordt het een opgave van jewelste om de huidige bewoners te huisvesten in reguliere woningen in Meierijstad, wetende dat de woningbouw (zeker de sociale woningbouw) toch al zo zwaar onder druk staat.

Sikko Oegema

Sikko Oegema is woonachtig in Schijndel en Lid van het Algemeen Bestuur Waterschap Aa En Maas namens de PvdA Meierijstad.

Meer over Sikko Oegema