Ontbrekend klimaatadaptatieplan komt er toch!

Door Sikko Oegema op 16 december 2021

Eerder kondigden we al aan dat tijdens de raadsvergadering van 16 december fractievoorzitter Sikko Oegema zich hard zou maken voor een klimaatadaptatieplan. Dit plan ontbrak namelijk in het Programma Water en Riolering. En dat zou écht onacceptabel zijn. De meerderheid van de raad én de wethouder konden niet anders dan ook deze conclusie trekken. Sikko heeft daarvoor de afgelopen weken gepraat als Brugman, want niet iedereen kon het dikke plan goed doorgronden.

Reparatie van eerdere afspraken
Het is niet alleen dat PvdA Meierijstad zo’n klimaatadaptatieplan belangrijk vindt, we hebben het als gemeenteraad ook al eerder afgesproken. In de Mijlpalen voor Meierijstad (2017) en later in het Duurzaamheidsvisie Meierijstad (2018). Daarom is een motie opgesteld om het besluit over het Programma Water en Riolering te kunnen repareren door er nog een klimaatadaptatieplan aan toe te voegen. In feite een ruimhartige handreiking aan de wethouder om alsnog te doen wat is afgesproken.

Motie aangenomen
De motie (met een technische toelichting) die samen met de fracties van HIER en Gemeentebelang Meierijstad werd ingediend, is door een meerderheid van de raad aangenomen tijdens de raadsvergadering van 16 december 2021. Uiteraard, we hadden het immers met elkaar afgesproken dat te doen. Dat sommige fracties (Lokaal, Blanco, SP en VVD) tegen stemden, bevreemt ons dan ook.

Sikko Oegema

Sikko Oegema is woonachtig in Schijndel en Lid van het Algemeen Bestuur Waterschap Aa En Maas namens de PvdA Meierijstad.

Meer over Sikko Oegema